“De weg loopt niet waar je ‘m verwacht”

Maandelijks archief van juli, 2015

Dag 108 –31 juli: Santonâ – Gûe...

nog een waterkieken

Onweer, veel regen, uitgegleden, ik heb het vandaag wel gehad. Op de klippen en het strand en in eucalyptusbossen gelopen. Kletsnat, als een Gezoars waterkieken, ben ik in de herberg van Don Ernesto in Gùemes aangekomen. Lekkere soep en witte bonen in de tomatensaus hebben me enorm gesmaakt. Na het avondeten ga ik vlug slapen. […]

Dag 107 –30 juli: Islares – San...

pension Miramar

Vandaag is het bewolkt, maar geen regen. Om 7u ben ik al op stap. Langs boswegjes, meer op dan af, kom ik, via La Magdalena en Liendo, in Laredo aan. Daar ontmoet ik in de toeristische dienst Luc en zijn vrouw, een koppel uit brussel. Een leuke babbel volgde. Daarna heb ik het 5 km […]

Dag 106 –29 juli: Pobena – Isla...

op weg naar compostela

Gisteren met Saskia uit Middelburg iets gaan eten en eindelijk nog eens Nederlands kunnen spreken. Deze morgen dan om 7u kunnen vertrekken en al snel regen. Via Onton,  Miono, Castro-Urdiales en Playa de Ostende tot in Islares, 24 km ver en doornat. Toch was het een prachtige en unieke dag. Alleen in de regen, wassend […]

Dag 105 –28 juli: Bilbao – Pobe...

auberge voor pelgrims in Pobena

Gisterenavond heb ik nog afscheid kunnen nemen van de jongeren uit Catalonié en van Tommi, het was nog gezellig. Deze morgen kleurt de lucht helder blauw. Het wordt een mooie dag. Na een lekker ontbijt, op weg naar Portugalete langs de rivier Codagua ontmoet ik nieuwe pelgrims. Het is vandaag een vrij vlak parcour en […]

Dag 104 –27 juli: rustdag in Bilbao

20150727_175110

Vandaag is het rustdag in Bilbao. In de oude stad wat rondslenteren en vroeg gaan slapen. Bilbao is enorm groot, druk en toeristisch. Morgen stap ik richting Portugalete. Groeten Luc.   Info Bilbao: Bilbao (historische Baskische naam: Bilbo) is een gemeente en de grootste stad van de Spaanse autonome regio Baskenland, en de hoofdstad van […]

Dag 103 –26 juli: Bilbao (2093 km)

BILBAO

Vandaag gaat de groep uiteen. Sommigen gaan tot Lezama, en stoppen of gaan verder. In Lezama beslis ik om met Sinaed, Gairnia, Yip en Juan verder te stappen tot Bilbao. In Bilbao neem ik een rustdag, Gairnia vliegt terug naar Dublin, de anderen stappen morgen verder naar Portugalete. Het was tevens een zware dag, 35 […]

Ode aan alle pelgrims

pelgrim

Elke pelgrimstocht is uniek. De jaarlijkse pelgrimszegen die doorgaat te Mechelen lokt een paar honderd kandidaat-pelgrims. Zoveel mensen bij elkaar met dezelfde droom voor ogen. Maar een Santiagotocht is geen mars. Elke pelgrim loopt hem op zijn of haar eigen manier. Elke pelgrimstocht is uniek. Onderstaand filmpje met een heel mooi lied van Amanda Strydom […]

Dag 102 –25 juli

Vrienden onderweg

Gans de nacht heeft het geregend. Deze morgen om 8u zijn we dan vertrokken uit Markina voor een tocht van 25 km. De paden waren slecht en modderig. Het was op te letten bij het klimmen en dalen. Het was vandaag mijn dagje niet. T.o.v. Frankrijk, bestaan de bossen hier uit dennenbomen i.p.v. loofbomen. Eindelijk […]

Dag 101 –24 juli: Deba – Markin...

menu_peregrino

Vandaag was het een zware dag, vertrokken om 7u na café Americano’s en croissants. Maar onmiddellijk bergop met keien en slechte wegen. Onderweg geen drinken, wel mooie zichten, maar ik heb afgezien. Onze groep is uiteen gevallen. Het was veel te zwaar. Het grootste gedeelte, zoals ik zijn gestopt in Markina-Xemein, na 20 km. Refuge […]

Dag 100 –23 juli: Zarautz – Deb...

Dirk Ongena en zijn vrouwtje Ann

Deze morgen weer vroeg op en deze maal geen regen. Onderweg in Getaria ontbeten, onze groep is ondertussen aangegroeid met 6 Spaanse jongeren. Ik ben de opa (Sante Claus) van de groep. We hebben gelachen en gezongen, maar ook gebeden. In Itziar zijn Wolfgang en ik iets gaan eten. Na een zware tocht zijn we […]